42 km? Meg tudod csinálni!

42 km? Meg tudod csinálni!

2016.12.01.
Első maratonra készülsz? Te is képes lehetsz rá, de mindképp olvasd el Csontos Imre edző tanácsadónk írását!

Kedves virtuálfutók!
 
Ha valaki tavaszi maratonra készül, íme néhány edzéselméleti tanács hosszúfutásokra. (Hamarosan jelentkezem ugyanezzel a tartalommal, de félmaratonra, utána pedig a legelső lépésekről fogunk beszélni, hogyan érdemes elkezdeni futni, és mit kell csinálni ha az első lépéseken már túl vagy.)
 
Sokan futnak maratoni készülés alatt minden hétvégén 40 km-t. Visszaüt. Sérülések, formahanyatlások, nem föltétlenül való ez kezdő, de még talán haladó futónak sem. Az, hogy az elit futók csinálják, az egy dolog. Őket fölépítették hosszú-hosszú évek alatt, hogy ezt elbírják. Mindig jeleztem, hogy sok mindent kell tanulni a profiktól… nos eljutottunk az első olyan pontra, amit nem szabad. Nem mondom, hogy néhány 30 kilométer körüli futásra nincsen szükség, de tényleg csak pár alkalommal, és lehetőleg ne a verseny előttti héten közvetlen, hiszen ki kell pihenni ezt az edzést is.
 
Ha rendszeresen futsz, akkor javaslom a 15 km körüli hosszúkat, és a verseny előtt egy hónappal (illetve a másikat mondjuk 2 héttel előtte) fuss egy hosszabbat, 30 km körül. Miért van erre szükség? A szervezet alkalmazkodik. Megtanulja, hogy van 30 kilométer körüli táv, így nem esik kétségbe akkor sem, ha majd 37 kilométernél jársz. A test emlékezni fog a 30 kilométerre, amit edzettél. Ezért hasznosabb, ha nem előtte 3 hónappal futod, hanem pár héttel. Fontos az is, hogy ne legyen túl közel sem a versenyhez, mert nem lesz időd kipihenni. Javaslom 2-3 héttel a verseny előtt a utolsó harmincast.
 
De írjatok, keressetek bátran, ahogy azt már mások is tették, segítek kitalálni, hogy kinek mi az egészen pontosan a megfelelő. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy minden ember más. Lehet, hogy valakinek ez is kevés, de az is, hogy valakinek már sérülést okoz. Ezért jó, ha tanácsot kértek valakitől aki szívesen segít, akár tőlem. Az én tanítványaim nem szoktak sok hosszút futni, én nem vagyok ennek a híve, pont azért, mert nem építették erre föl őket hosszú évek alatt.
 
Ha pedig valaki kezdő futó, neki nem javaslom az ilyen jellegű fölkészülést, sem pedig a maratont, korai még. Legyen előtte pár 10 kilométer, félmaraton, és csak utána a 42 kilométer!
 
Futás témában (edzés, verseny, táplálkozás, ruházat, cipő, bármi) továbbra is várom a kérdéseket.
 
Kocc!
Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.
Minden jog fenntartva! © VirtualFutok.hu 2016-2017