Ha esik, ha fúj

Ha esik, ha fúj

2016.10.11.
Csontos Imre edző tanácsadónk saját tapasztalatai arról, miért és hogyan érdemes futni akkor is, amikor az átlagember örül, ha az orrát sem kell kidugnia a lakásból. Mert az igazi futó HA ESIK HA FÚJ, FUT!

Hosszú volt ez a nyár, de nincs mese, most már visszafordíthatatlanul jön a hideg. A futás iránti vágy mégsem távozik, Ugye?!
 
Több verziója is van a hidegben futásnak, tegyünk meg mindent a betegség és a sérülés elkerülése érdekében.
 
Egyik lehetőség a futópad. Ha van otthon, az nagyon jó, ha nincs lehet terembe menni, belépődíjat fizetni, és ott használni. Előnye, hogy biztosan nem fázol meg, és kisebb a sérülésveszély, mint a hidegben. Hátránya, hogy időigényesebb (odamenni, visszajönni), és hát a pénztárcánk azért "megsérülhet" tőle. Emellett elvész például a táj szépsége. Talpig hóban is csodálatos látványt nyújtanak mondjuk a budai hegyek, sőt amikor ropog a talpad alatt a hó… ismerős? És amikor hallasz egy másik ropogást a kanyaron túlról, s ekkor más mosolyogsz is, mert tudod, hogy nem te vagy az egyetlen elszánt és lelkiismeretes futó, aki most itt van, és gyűri a havat.
 
Ha kint futsz, az egyik legfontosabb: lássanak téged, ne csak te láss mást. Erre már van fényvisszaverő póló-cipő-nadrág, karkötő, bokapánt és "miegymásperegyéb". Figyeljünk erre is oda!
 
Amúgy pedig futásnál is fontos a réteges öltözködés. Aláöltözet, egy póló, arra egy vékonyabb fölső, és csak arra a nagy "bunda" ami víz és szélálló, vagy csak meleg. Persze igyekezzünk időjárásnak megfelelően öltözködni, figyelembe véve az aktuális hőmérsékletet, fúj-e a szél, vagy épp esik-e az eső.
 
Még a nadrág is lehet réteges, ezt sokan elfelejtik. Saját tapasztalat: nagyon jó, ha veszel egy olyan nadrágot, ami egy mérettel nagyobb. A normált veszed alulra, a nagyobbikat fölülre. A fölső legyen vízálló, esőben kellhet majd. Ugyanígy trükközök zoknikkal, bokazoknit nem javaslom. Sokszor látom, hogy sok-sok pulcsiban futnak hogy meg ne fázzanak, de a boka kilóg… megfázás, és sérülés veszélyes! Alulra én is szoktam bokazoknit fölvenni, arra egy normált, vagy akár egy sportszárat. Úgy jó. Ebben az esetben figyeljünk oda arra, hogy a köröm ne gyulladjon be, gyorsan és alaposabban mossuk ki (nem elég a sima zuhanyzás), mert másképp feszül a köröm, és mivel nem szokott hozzá, begyulladhat - én jártam már így. Kesztyű is lehet réteges: kisebbik alulra, nagyobbik fölülre, mint a nadrágnál.
 
Figyeljünk a futáson KÍVÜLI időre is, például a hazaútra tömegközlekedéssel. Azalatt is simán megfázhatunk. Hasznos tipp: ne az ajtóban álljunk meg, mert ott nyitás esetén bejön a hideg levegő, közvetlen ránk.
 
Buszmegállóban ne várjunk sokat, hisz ácsorogva könnyebben fázunk meg, mint futás közben. Nézzük meg mikor megy busz visszafelé (vagy villamos, vagy egyéb), és próbáljuk ahhoz igazítani a futást. Ha mégis várnunk kell, kocogjunk kicsit a megálló körül, amíg nem jön a busz! Ha van Nálad száraz ruha, vagy csak nem áztál meg, így a fölső ruha száraz, az alsót meg leizzadtad, bátran öltözz át a buszon… tudnék mesélni. Nem szégyen. Van az a mondás, hogy minden buszon van egy hülye, és ha nem látod, akkor te vagy az. Én még sosem láttam a hülyét, és valamiért amikor ott öltözök mindenki engem néz. De cserébe egy hét múlva is nézhetnek, mert nem betegszem meg, és újra ott leszek.
 
Ha kérdésetek van, vagy felkészülési tanácsra van szükségetek, megtiszteltek, ha személyesen is megkerestek. Na mentem futni ;)
Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.
Minden jog fenntartva! © VirtualFutok.hu 2016-2017