Ne lihegd túl!

Ne lihegd túl!

A héten az egyik edzésem közepén szólt egy csapattársam, hogy figyeljek a légzésemre, mert hallhatóan szapora lett. Ez az eset motivált a cikk megírására. Igaz történet alapján!

Miért fontos lélegezni? Hát… am… csak. Csak mert életben akarunk maradni. Na és miért fontos a helyes légzés? Hogy ezt elmagyarázzam, leírom nektek a helytelen légzés következményeit. Azt a hibát is, amit elitfutóként én magam is elkövettem. Rafinált dolog ez, még minket is "magával ránt" néha.
 
A túlzottan gyors légzés - amit én is csináltam - nem jó, hiszen így a levegő körülbelül 80%-a ott marad a tüdődben, és így csak a "fölső", tüdőkijárathoz közeli része fog csak cserélődni. Ez azért rossz, mert így az alsó, a levegő széndioxiddal teli része ott marad, nem cserélődik. Ezért nem tudsz elég oxigénhez jutni. Mi az ösztönös reakció erre? A kevés levegő miatt még szaporábban veszed a levegőt, ami megint kevesebb oxigéncserét ad, ami miatt megint… szerintem értitek. Ez a folyamat tehát saját magát generálja úgy, hogy észre sem veszed. Én is ebbe a hiába estem bele! Mire valók az edzőtársak?!
 
Ezen folyamat során a mozgásod is széteshet, hiszen pulzus ingadozást okoz, nehézkes érzést, szenvedni kezdesz, kalimpálsz a kezeddel (újabb fölös energiát égetve erre). Ezek oldalirányú mozdulatok, melyek az előre való mozgást lassítják, tehát plusz energia, és még hátráltat is, ami komoly veszteséget jelenthet.
 
Másik fele (ez a ritkábbik), amikor túlzottan mély levegőt vesztek, de ritkán. Hiába kerül alkalmilag elegendő oxigén a testetekbe, nem érkezik meg időben a következő, hiszen a test hamarabb igényelné a legközelebbi "adagot". Ilyenkor az a veszély, hogy ugyan a levegővétel pillanatában jól érzed magad, de a két levegővétel között sok idő telik el. Így a szervezeted nem kap elég oxigént, miközben te az alkalmi légzési ingerek miatt úgy gondolod, jól vagy. Aztán persze kis idővel később kiderül, hogy valami nem volt jó az elmúlt percekben!
 
Hogyan lélegezzünk? Tegyünk a fülünkbe valami légzés diktáló zenét-hanganyagot? NE! Egy zene vagy egy oktatóanyag nem fogja tudni megmondani, hogy neked most épp ehhez a mondjuk 4:26-os kilométer tempóhoz milyen légzésgyorsaság és mélység kell.
 
Van egy elmélet, hoyg X lépés belégzés, Y lépés kilégzés. Ez az elmélet a lépések számához köti, mondjuk 3 lépésig bellegzed, 1 lépésig kilélegzed. Ez azért nem jó, mert ha már szétesett a mozgásod, és piciket lépsz a fáradság miatt, akkor erőltetni fogod a légzést gyorsítva, ez megint szenvedést okoz az oxigénhiány miatt, még inkább szétesik a mozgás, stb. Emlékeztek? Ezt írtam az első hiba verzióban! Önmagát generáló folyamat! Ha alapból rossz a mozgásod, rossz a lépéshosszod, akkor ehhez ne igazítsd a légzést. Tehát ez az elmélet sem jó. Például ha emeled a tempót, de a lépéshosszt nem emeled hozzá egyenesen arányosan, akkor a légzés sem fog megfelelően alakulni.
 
Figyelni kell az intő jeleket, és kialakítani egy egészséges saját légzésszámot, amit nem lehet leírni sablonként, hogy akkor most mindenki lélegezzen ekkorát: hööööööööööööööööö!
 
Mindenki más, amit mindig hangsúlyozok!!! Nem véletlenül foglalkozok egyéni edzéstervekkel, mindenkinek fölmérőfutásokkal és folyamatos ellenőrzéssel, eredményszámonkéréssel, egyeztetéssel, kommunikációval! Hiszen ha valakinek más a tüdőtérfogata (amennyi levegő fér be a tüdejébe egy jó nagy légzéssel), akkor már nem lehet általános javaslatot tenni!
 
Ezt a kényelmes és megfelelő légzésarányt könnyűfutások során lehet gyakorolni, hasonlóan a frissítéshez!
 
Remélem tudtam segíteni, jó futást mindenkinek!
 
A virtualfutok.hu edző tanácsadója
 
Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.
Minden jog fenntartva! © VirtualFutok.hu 2016-2017